sticky

  • szoping
  • deviantart

poniedziałek, 21 lipca 2014

Papier Pod Pastele

Witam wszystkich serdecznie. Dzisiaj chciałam pomarudzić trochę o papierach pod pastele. Większość z Was zapewne je zna, ale są też  tacy którzy dopiero raczkują w tej materii. Osobiście jestem jego wielką fanką, ponieważ używam go do wielu rzeczy i wielu technik. Przede wszystkim doceniam go za sporą gamę barwną jaką można dostać na rynku a także za wygodę w użytkowaniu i efekty jakie można osiągnąć za pomocą takiego arkusza i ...pasteli. 

Charakterystyka


Papier pod pastele jest specyficzny, znacznie grubszy i mocniejszy niż zwykła kartka papieru. Przede wszystkim to papier matowy z jednej strony gładki z drugiej wytłoczony fakturą, która umożliwia nam pracę pastelami, ułatwia ich ścieranie oraz wzmacnia efekty rysunku. 
Papier ten nadaje się nie tylko do pasteli. Używam go również do kredek, węgla, sepii, sangwiny itp. Można go wykorzystać na wielu różnych płaszczyznach - często robię z niego passe partout, gdy oprawiam obrazy w antyramy, a także wykorzystuję jako tła do innych dziwnych pomysłów, które wpadną mi do głowy. 




Gama kolorystyczna jest ogromna. Wiadomo, że jedynym naszym ograniczeniem jest dostępność odpowiednich kolorów w sklepie w jakim robimy zakupy. Ale zawsze można także poszukać w sklepach internetowych. Zdecydowanie jednak lepiej jest obejrzeć towar zanim się go kupi - innymi słowy sprawdzamy czy nie jest gdzieś pobrudzony lub nie ma zgięć i śladów, które znacznie obniżają jego wartość a także jakość naszej pracy. Poniżej zaledwie namiastka tego co możemy dostać. :)


Użytkowanie

Zagadką dla niektórych jest- co zrobić z taką ilością barw i odcieni i jak wybrać ten właściwy? Przede wszystkim kierujemy się własnym instynktem i potrzebą. Ja ubóstwiam ciepłe barwy - miodowe, kremowe, morelowe, łososiowe, rude. Ale czasem zdarzało mi się pracować również z chłodnymi. Wiele też zależy od tego co chcecie rysować i w jakiej gamie kolorystycznej. Czyli jeżeli chcecie rysować zimę warto wybrać kolor podług kolorystyki zimowej, która doda charakteru i klimatu naszej pracy np. błękity, jasne szarości, jasne fiolety itp. Czasem sprawdzają się odwrotne dopasowania kolorów, ale wszystko zależy od indywidualnej koncepcji autora. 

Przechowywanie


Z tym przechowywaniem bywa różnie bo każdy ma swoje sposoby. Często po zakupie takiego papieru, kiedy jeszcze miałam dywan, prostowałam go pod dywanem. Wiadomo taki papier pozwijany bywa upierdliwy, niestety w chwili obecnej nie mam innej możliwości więc przechowuję tylko w rulonie. No chyba, że mieści mi się w teczce. Ale i na rulonik znalazłam sposób. Stoi sobie pionowo nie spięty gumką więc siła zwinięcia nie jest aż tak szkodliwa jakby się mogła wydawać. 



UWAGA  !!!

Warto po zakupie takiego papieru od razu spakować go do teczki, wadzić pod dywan, lub postawić luzem w rulonie i sięgnąć po niego dopiero w momencie kiedy faktycznie będziemy go użytkować. Takie wielokrotne zwijanie i prostowanie może uszkodzić papier i pogiąć nie tylko na krawędziach ale i w środku, co znacznie obniży jakość naszej pracy. 

Arkusze

Papier pod pastele kupimy praktycznie w każdym sklepie plastycznym. Poza tym, że dostaniemy go w różnych kolorach, dostaniemy go także w różnych formatach. Ceny będą się wahać w zależności od firmy i wielkości. Szczerze powiedziawszy nigdy nie zwracam uwagi na firmę. Zawsze patrzę na wielkość i cenę. Poniżej podaję przykłady i ceny najpopularniejszych formatów.
  • A4 - ok. 1 zł
  • A3 - ok  2 zł
  • B2 - ok 5 zł
  • B1 - ok 8 zł
Przy czym ja najczęściej kupuje B2 i B1....bo tak :P Ale przypuszczam, że każdy ma swoje "Bo Tak". W przeciwnym razie nie byłoby relatywizmu ani indywidualizmu i świat byłby nudny.

Bloki

Fanom szkicowników radzę popytać o BLOKI POD PASTELE np. :
  • Art Deco - ok 25 zł  ( kolorowe arkusze )
  • Pop Pastel - ok 24 zł ( Białe lub kolorowe arkusze- do wyboru )
Zwolennikiem nie jestem, ale każdy ma swoje potrzeby i preferencje. Tak więc kolorować, kolorować na kolorowym papierze. Na zakończenie dodam jeszcze, że tak się "rozpaperniczyłam" dzisiejszym postem, że chyba zaraz pójdę coś "zapapierniczyć" .....na kolorowo ma się rozumieć ;) Do zobaczenia i trzymajcie się pozytywów ! ;)


20 komentarzy:

  1. Uwielbiam te papiery w kolorach pastelowych, a szczególnie odcieniach żółci, pomarańczu, bieli itp:) Na prawde wyglądają przeuroczo, a jak dodatkowo praca jest dobra to wychodzi super efekt! Ja lubię jak papier jest chropowaty, ale nie za bardzo, bo wtedy też nie jest to zbyt przyjazne. Pozdrawiam i super poradnik!

    pozdrawiam kopytkowa,
    kopytkowa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. NO właśnie ja też! Często korzystam z gładkiej i fakturowej strony - wszystko zależy od koncepcji :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Świetny wpis! Zwolenników bloków zapraszamy do przeglądnięcia naszej oferty na www.e-graart.pl!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję i pozdrawiam sklep plastyczny ! ;)

      Usuń
  3. Ja tam mam ten blok poppastel kolorowe kartki A3, bo tak. Mój ulubiony format to A3, a tam są 2 ładne kolorki: jasny kremowy i brązowy. A że był w promocji za 10 zł ( co przy kasie okazało się fałszem -.-, a kod był taki sam) to go kupiłem, i jestem zadowolony. W sumie używam go i do kredek i do pasteli itd... ale nie rysuje w nim jako w szkicowniku tylko kartki wyrywam ...P.S zrobiłem prawie już dwie prace na konkurs :)
    ~glamonik

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę ! To teraz tyko wybierać, którą podesłać ;)

      Usuń
  4. Czy ma może Pani jakis specjalny sklep internetowym w ktorym zamawia Pani papier pod pastele??? moze mogla By Pani polecic:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety kupuję ten papier bezpośrednio w sklepie plastycznym. Rzadko zamawiam cokolwiek przez internet. Ale mogę polecić sklepy np, Matejko czy Szał Dla Plastyków. Mają strony internetowe i są dobrze zaopatrzone, a jeśli nie tam, to jest takich sklepów mnóstwo, więc w którymś na pewno się coś znajdzie :)

      Usuń
  5. dziekuje bardzo:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy wie może Pani, czy można kupić ten papier w hurtowni tj. Papirus, Lami system itp?

    OdpowiedzUsuń
  7. Dobrze:) Myślę, że coś znajdę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze jeszcze można poszukać w sklepach plastycznych. Tylko ceny mogą być nieco większe. Ale papier ten nie jest taki drogi, więc da się przeżyć ;)

      Usuń
    2. Przeżyję:) chyba... :) Nie będą one chyba aż tak drogie:) tylko takie jeszcze pytanie: co to jest format B2,B1, jest on duży, czy mały?

      Usuń
    3. Polecam Google lub Wikipedię, wystarczy wpisać w przeglądarkę a znajdziesz wymiary wszystkich możliwych formatów. :)

      Usuń
    4. Tak ale składa, że właśnie uczyłam się o tych formatach na lekcji:)))))

      Usuń
  8. Czy zanim zaczniesz malowac pastelami - przygotowujesz jakos papier? W sensie - czy pryskasz go czyms? Ja niechcácy spryskalam papier pod pastele nablyszczajacym sprayem (myslalam ze to utrwalacz). Moj obrazek sie rozmyl/rozplynal i musialam poprawiac od nowa ta plame. Zauwazylam ze po spryskaniu tym nablyszczaczem - moje pastelki inaczej sie zachowywaly na papierze - w sumie to lepiej wygladaja!!! Przez przypadek odkrylam potencjalnie cos ciekawego. Dlatego zaczelam googlowac informacje o przygotowaniu papieru pod pastele i trafilam na Twoj post :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm...przyznam szczerze, że nie spotkałam się z przygotowywaniem papieru pod pastele, pod pastele. Papier pod pastele jest już wystarczająco przygotowany do rysowania. Jego faktura pomaga rozprowadzać się pastelom. Natomiast utrwalam pastele, po wykonaniu rysunku, aby się nie roztarły. Robię to lakierem do włosów, lub specjalną fiksatywą :)

      Usuń

----